Monday, October 3, 2011

Pensel Putihku

Assalamualaikum. 


Lama jugak pensel itu berkhidmat
Dari hari pertama kaki ini menjejak bumi UIAM
Mungkin sudah takdir,
Telah cukup tempohnya dia menelan ubat2 yang aku panggil sebagai lead,
Berbagai jenama.
Ada ketika aku kaya, Buncho dan Unicorn lah.
Ada ketika aku papa, China marilah.
Murah, seringgit satu. Habis berterabur dalam bekas pensel.
Hitam semua. 
Pagi tadi, ke makmal lah aku. Orang putih panggil Laboratory.
Buat kira-kira.
Menggunakan dia lah. 
Laju tak terkata kerana mengejar si lecturer.
Lepas buat origami, aku tidak ingat sama ada pensel itu aku masukkan kembali dalam bekasnya.
Aku rasa tidak lengkap untuk melangkah ke kelas bahasa. 
Mana engkau? 
Terpaksalah aku melakar garis2 di kertas menggunakan mereka yang berdakwat kekal.
Kau tahu? Cik Pemadam jatuh sakit. 
Dia rindu kau.
Puan Pembaris macam nak patah dua. 
Selalu kau ada mengusik sisi badannya.
Tuan Liquid hilang tempat mengadu.
Encik Marker pen kehilangan sahabat untuk bergelak ketawa.
Dan ubat engkau, aku baru beli. 
Kembalilah...
Daerah bekas pensel Swan berwarna pink sentiasa mengharapkan kepulangan kau. 

"Mana engkau, pensel unicorn putihku"?
Aku dengar tuan kau merintih dalam redha. :)



No comments: