Saturday, July 16, 2011

Today's Rambling ,Babbling.

Assalamualaikum. salam ceria. Hari ni, Incek Ayah balik. seronok sangat ayah ada kat rumah. Ayah bawak balik buah limau bali @ limau tambun balik rumah. Terima kasih ayah. Penat ayah bawak berbiji2 limau tu. Kakak tau, mesti berat kan ayah nak bawak semua tu? Hari ni, tak nak gedik2 la. Malas. Hari ni, nak switch off kejap mood mat saleh celup. Nak jadi melayu sejati :) InsyaAllah.
Emm.. hari ni CL masak macam biasa. Tapi, simple mimple :) Macam biasa je, kalau banyak2, mewah2, takut membazir. Elakkan la kalau boleh kan? Janji, perut beralas, itu sudah cukup. Oh ye, kepada sesiapa yang tak tahu apa itu limau bali @ limau tambun, u guys bole click dekat link INI :)..
Alhamdulillah, hari ni, semuanya ok. CL belajar banyak benda baru dari ibu. Dalam sehari, kalau boleh, CL nak sangat tahu benda baru. Tak kisahla apa pun. Teknik cuci pinggan ke, teknik lipat kain cepat ke, informasi2 baru ke, ape pun jua asalkan yang baik2 dan insyaAllah mengandungi manfaat. Cuma kadang2, tak dapat. Hari CL saaaaama aje, dull. Yang tu, CL tak salah kan sesiapa, salahkan diri sendiri. Sebab MALAS nak cari. 
Orang kata, rezeki tak datang bergolek. Same goes la dengan ilmu, kalau tak cari, mana nak dapat? Kalau tak pergi sekolah, mana nak pandai? Lebih kurang begitulah. Berbalik pada cerita ayah CL yang bawak balik limau tu, CL teringat satu nota yang CL baca, dalam nota itu ada ini :

"Barangsiapa keluar ke pekan Muslim dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di Akhirat kelak. Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama". 

"Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang untuk ahli keluarganya dan dia memikulnya ke rumah; pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang yang sangat berhajat. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail".

Tiba2 saja CL teringat nota tu. kesahihannya, Allahua'lam. Pernah juga orang lain beritahu hal yang sama pada CL, cuma itulah, Allahua'lam.  Semoga ayah CL tergolong dalam mereka2 ini. (andai ianya benar) .amin ya Rabb thumma amin.

Untuk hari ni, selain limau bali dan buah kuini sebagai pembuka hidangan ( makan buah dulu baru makan nasi), CL masak nasi dengan buat acar sayur. Potong cili, potong bawang merah @ bawang besar, timun, bubuh garam ,gula, cuka makan dua sudu dan siaplah acar sayur yang simple. Kari ikan tongkol ibu masak. Kalau dah ade kari, mesti ade papadom. CL goreng la sekali. Maka, siaplah hidangan berbuka untuk hari ini. 

Ok? habis daaa... selamat malam semua. Assalamualaikum :)

From my plate, thats why its look a lil bit messy.

Banyak sepah la lu punya pinggan lengloi.


No comments: