Monday, March 14, 2011

Sudah Jatuh Ditimpa Lif Rectory

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum semua. khabar baik hendaknya. Lumrah, kita manusia Allah jadikan dengan bermacam2 ragam, berjenis2 kategori perasaan. Secara basicnya, ada LIMA.
  1. Gumbira
  2. Kechiwa@sedih
  3. Marah
  4. Annoying@ disgusted@menjijikkan
  5. Takut
  6. kan tadi dah tulis,ada lima je..buat ape nak baca yang keenam (hahaha)

Adapun CL hari ini diuji Allah dengan yang kedua. ya, CL kechiwa ini hari..sedih sangat. tapi, ditahan sedaya mungkin air mata ini dari mengalir. sebab CL ingat kawan CL kata. "Mal, da la tu, huduh sungguh muka hang bila nangis..ishhhh..
Alkisahnya bermula apabila CL dengan semangat waja yang tinggi menyiapkan slide bagi assignment Islamic 'Aqidah. ya Allah, memang semangat sampai tak tido malam semata2 nak mencantik dan melawakan slide tu. Akhirnya, hari ini, kumpulan CL dipanggl untuk present. CL sudah menyenarai pendekkan beberapa point yang CL rasakan penting untuk tajuk presentation CL. Siap dengan ayat Quran lagi. Sebelum mula, ada seorang rakan sekumpulan ni mengadu, dia takut nak present. CL kata " U can do it, just make it short". Dalam kumpulan kami ada 3 orang. yang seorang dah lepas, giliran dia yang kedua dan CL yang akhir. Apabila tiba giliran dia, idea yang keluar dari otaknya melimpah2 macam lava dari Gunung Merapi. maka, presentation dia mengambil masa 20 MINIT. belum sempat giliran CL, lecturer kata " conclusion now". hibanya hati CL, Allah saja yang tahu. kalau ikutkan hati, CL dah tak nak kawan lagi dengan dia ni. Kelam kabut lah CL menggulung isi2 presentation yang CL rasakan amat hancur. Lecturer dan kawan2 lain ketawakan CL disebabkan kepantasan CL menggulung hujah ala2 Watson Nyambek lari pakai kasut roda
CL tak tahu nak salahkan siapa. Entahlah. CL balik dengan muka yang amat sayu, terasa seperti dimonopoli dan dieksploitasi sewenang2 cara. CL menelefon ibu, memohon doanya agar semuanya baik2 disini untuk CL (DOA IBU INSYAALLAH MAQBUL)
CL melangkah lesu ke kafe mahallah Halimah. Seusai makan, CL membelek2 Quran yang CL pegang dari tadi. CL membuka dan membacanya. alhamdulillah, ada sakinah sedikit walaupun hati masih sedih. CL cuba untuk senyum depan makcik yang menjual mee kari dan kawan2 yang sedang memilih keropok lekor.
Disaat blog ini ditulis, CL masih berduka. Namun, CL TETAP YAKIN apa yang berlaku ada hikmahnya,. Seperti header blog ini, renungilah surah al Baqarah ayat 286. wallahu'alam.. :)

ON NO SOUL DOES ALLAH PLACE A BURDEN GREATER THAT IT CAN BEAR

Dikala engkau bersedih...


Maka berdoalah pada Allah 
Agar kau mampu bersabar selalu 
dan hanya DIA tempat engkau mengadu :)

4 comments:

Q said...

biasalah adik ku, kdg2 ada hikmah di sebalik tu.
jangan sedih2 lagi.
tengok Kak Limah ea.

amalinasurday said...

btl tu CL kita kena sabar n apa yg b'laku ada hikmahnya....cuma kita nmpak@ tak nmpak ajew...Allah nak uji kita sama ada kita blh terima ujian tu ke tak...jgn mdh mengalah...chaiyok!!!! CL boleh n kuat semgt...

Cik Lina said...

kakakku : layan pak Jabit lepas tahajjud lagi best..
amalina: innallaha ma'assobirin.. :)

Anonymous said...

Salaam..Amal kuat..sebab tu diuji mcm tu. Allah sayang Amal tu..Allah nak bagi chance utk Amal dapat pahala sabar... so teruskan bersabar dan maafkanlah kawan tu.. Allah itu Maha Adil. :)